Designer for generasjoner
Den store, årlige møbel- og interiørmessen i Milano, arrangeres i disse dager, og for andre gang samarbeider Norwegian Crafts, Klubben og Jotun om en norsk satsning. Det norske samarbeidsprosjektet ”Structure – Norwegian contemporary crafts and design” presenterer noe av det ypperste av norsk design og kunsthåndverk. Wallpaper har allerede besøkt standen og de likte virkelig det de så: Norwegian projects and prototypes steal the show at Salone
Structure er et fantastisk utstillingsvindu for de 26 norske designerne som er håndplukket til denne unike utstillingen. En av disse er Lars Beller Fjetland, møt ham her.
20 under 40!
Lars Beller Fjetland har i løpet av få år markert og etablert seg nasjonalt og internasjonalt med sitt design. Han har vunnet flere priser, og i oktober 2015 ble han valgt ut til Wallpaper Magazine´s ”20 under 40”- liste, som en av 20 formgivere under 40 år som kommer til å forme fremtiden. Uttrykket hans beskrives som sofistikert – med et preg av tidløshet.
På Structure stiller han ut serveringsbestikket, Monstera, – et samarbeidsprosjekt med Theodor Olsen Sølvvareverksted. Designet er inspirert av den ikoniske Monsteraplanten.
Her er fargene som skal fremheve de vakre produktene på standen.
– Jeg føler meg utrolig privilegert som har fått muligheten til å delta på årets viktigste norske samleutstilling sammen med så mange talentfulle formgivere og kunsthåndverkere, forteller Fjetland. – Ekstra morsomt er det å kunne dele rampelyset med Theodor Olsen, som har produsert utstillingsobjektene.
Tidløs, ærlig og bærekraftig
Lars B. Fjetland har et ønske om å skape tidløst, ærlig og bærekraftig design. – Jeg håper og tror dette er synlig i produktene mine. Jeg ønsker å formgi produkter som kan overleve generasjoner av brukere. Det handler ikke bare om robuste løsninger og materialer, men like mye om å skape klassiske linjer som også vil appellere til kommende generasjoner, sier Fjetland. – At man får en forståelse for materialenes og komponentenes samspill, er grunnleggende for at man skulle definere et produkt som ærlig. I tillegg ønsker jeg også gjennom mine arbeider å bevise at bærekraftig design og masseproduksjon ikke trenger å være motsetninger.
”Driven by curiosity, guided by nature”
Kork og tre er materialer som går igjen i Fjetlands prosjekter. – Men jeg har på ingen måte begrenset meg til disse materialene, forteller Fjetland. – Det var blant annet min iboende nysgjerrighet knyttet til materialer som resulterte i at jeg bestemte meg for å bli formgiver. Under studiene utviklet jeg mantraet ”Driven by curiosity, guided by nature”, dette er beskrivende for min metode å formgi på. Mitt valg av materialer er alltid et resultat av de egenskaper materialet innehar. Foreløpig har jeg fokusert på naturmaterialer, da jeg er overbevist om at dette fortsatt er det mest bærekraftige alternativet, fortsetter han.
Solid er et kaffebord som Fjetland har designet. Det er satt i produksjon av Normann Copenhagen.
Som mange andre lar Fjetland seg fascinere og inspirere av andre formgivere, men han lar seg aldri inspirere så mye at han mister sitt eget uttrykk. – Jeg har aldri latt en enkelt formgiver få for stor plass i det faglige livet mitt. Jeg er overbevist om at dette fort kan bli en belastning fremfor en velsignelse, da det er fort gjort å miste sitt eget utrykk i jakten på gjenskape, fortolke eller plagiere andres. Så i hovedsak er det kvalitet, lidenskap og naturen som inspirerer meg, sier han.
Motstand skaper resultater
– Jeg har i utgangspunktet et veldig godt forhold til alle prosjektene mine, men jeg er faktisk veldig glad i de prosjektene hvor jeg møter litt motstand. For meg har motstand og kritikk en skjerpende effekt, og jeg føler selv at dette ofte gir et bedre sluttprodukt, forteller Fjetland.
Alle prosjekter har sin egen unike prosess, og det er først og fremst denne prosessen det er knyttet følelser og minner til. Farger er for eksempel noe jeg hadde et anstrengt forhold til de første årene, og det tok tid før jeg turte å bruke farger på produktene mine. I dag har fargebruk utviklet seg til å bli en essensiell del av designprosessene mine. Det er utrolig spennende å leke med farger på former og teksturer, og det er fascinerende å se hvor stor betydning det har for hvordan objektene oppleves.
Design for folket!
– Mitt mål er at de fleste av mine produkter skal være fysisk, økonomisk og ikke minst estetisk tilgjengelige for den jevne forbruker, forteller Fjetland. – Dette gir utslag i hva jeg designer, for hvem jeg designer, og ikke minst hvordan jeg designer. Produktene mine selges i alt fra gallerier til nettbutikker, og kundemassen strekker seg fra arkitekter til bestemødre, fortsetter han.
– Drømmen min rent yrkesmessig, er et langt og fruktbart yrkesliv hvor jeg finner det meningsfylt å formgi, og hvor jeg har råd til å jobbe i det tempoet som samsvarer med mine verdier og intensjoner, avslutter Fjetland.
Lars Beller Fjetland
– Gikk ut av Kunsthøgskolen i Bergen i 2012, og driver studioet Beller
– Vunnet flere norske og internasjonale priser for sitt design
– Står blant annet bak fuglefigurene Re-turned og bordet Solid
– Beller.no
Utstillere på Structure – Norwegian contemporary crafts and design:
Marianne Andersen ∣ Millie Behrens ∣ Bjørn van den Berg ∣ Kristine Bjaadal ∣ Anja Borgersrud, Barmen og Brekke ∣ Ann Kristin Einarsen ∣ Andreas Engesvik ∣ Lars Beller Fjetland ∣ günzler.polmar ∣ Elin Hedberg ∣ Thomas Jenkins ∣ Kneip ∣ Anette Krogstad ∣ Runa Klock ∣ Aron Li ∣ Noidoi ∣ Kristin Opem ∣ Christina Peel ∣ Sara Polmar ∣ Sara Skotte ∣ Martin Solem ∣ Falke Svatun ∣ Sverre Uhnger ∣ Vera & Kyte ∣ Kiyoshi Yamamoto
#structure16
Jotun er opptatt av å fremme norsk design, og er en av hovedsponsorene til den norske utstillingen Structure – contemporary crafts and design. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Norwegian Crafts, Klubben og Jotun, og utstillingen vil finne sted under den store møbel- og designmessen ”Salone del Mobile”, i Milano 12-17 april.
Bli kjent med flere av designerne: