Interiør-arkitektens fargevalg

Interiør-arkitektens fargevalg

For kort tid siden overtok Plan A nye lokaler som vi skulle flytte inn i. Hvite lokaler som ventet på å få farge og bli til rammen rundt vår nye arbeidshverdag.

Malte flater er en rimelig og enkel måte å påvirke et interiør, så vi ønsket å gjøre lokalene til «våre» ved å male de store veggflatene. Men hvilken farge skulle vi velge? Også for oss som jobber med farge til daglig kan det være en utfordring å finne de riktige fargene som man skal leve med hver dag. Lokalene er lyse og åpne, med mye naturlig dagslys og med en stor glassfasade på gateplan. I tillegg er det en glassvegg internt i lokalet som skiller kontorarealet fra møterommet, slik at møterommet også får mye naturlig lys. Dette gjør også at rommene sees samtidig, noe som var viktig å ta i betraktning da vi valgte farger.

Dette var viktig for oss:

1. Fargene skal gjenspeile vår profil.
Plan A har kunder som er eiendomsutviklere, bedriftseiere eller bolig-/hytteeiere. Prosjektene og kundene er svært ulike og vi ønsket at lokalene skulle fungere for alle typer møter, både de mer formelle, men også de små og uformelle. Det er viktig for oss at lokalene våre er hyggelige, ønsker alle velkommen, men samtidig har litt snert. Vi har selv tatt oss den friheten å kunne forandre farge på Plan As logo etter behov. Vi var derfor ikke «bundet» til å velge en bestemt farge, men kunne velge det vi syns kledde lokalene godt.

2. Fargene skal være behagelige å ha rundt seg på lange arbeidsdager.
Vi jobber lange dager og bruker kontoret både sent og tidlig. Det var derfor viktig for oss at fargene skaper en behagelig ramme som danner en bakgrunn for møbler, interiør og innredning. Fargene måtte derfor være litt dempet, slik at de ikke blir for påtrengende i seg selv. De skal også fungere bra både i dagslys og når det er mørkt ute.

3. Vi ønsket ulik farge i kontorer og møterom, men at disse fargene skulle fungere sammen.
Fargene blir synlige samtidig og vi ønsket derfor at de skulle danne en harmonisk helhet. I utgangspunktet tenkte vi at kontorene som har den store glassfasaden kunne ha en mørkere farge, mens møterommet innenfor skulle ha en lysere farge. I den videre prosessen ble det likevel ikke slik.

Før vi startet: et hvitt lerret klart til å fargesettes:

Interiørarkitektens nye kontor

Testfargene:
Siden farger oppfører seg forskjellig i ulike rom, ville vi teste ut en del aktuelle farger direkte på veggene og på forskjellige steder i lokalet. Dette er fargene vi testet ut:
Interiørarkitektens nye kontor

Fargene ble testet ut i rommet:

Interiørarkitektens nye kontor

Vi bestemte oss fort, da vi begynte å teste ut fargene, at det var møterommet som skulle få den mørkeste fargen, mens kontorlokalene skulle få den lyseste fargen. Det er ikke noe problem å velge mørke farger, så lenge man har god belysning på de stedene det behøves. Mørke farger danner en lun bakgrunn for møbler og innredning og gir en hyggelig stemning i rommet.

Slik ble det:

Interiørarkitektens nye kontor

For å få til en god sammenheng mellom fargene i tilstøtende rom, er det viktig at de ikke er for like. Er fargene for like eller kontrasten for liten, vil ikke dette bli synlig når man ser dem i forskjellige rom. Av fargene vi testet, var det LADY 6315 Jade og LADY 5030 St. Pauls Blue som ga den beste virkningen sammen i de to rommene.

Interiørarkitektens nye kontor
Alle vegger ble malt med Jotun LADY Pure Color, slik at de ble helt matte. Listene rundt glassfeltet ble malt i samme farge som veggen, med Jotun LADY Supreme Finish helmatt listmaling. Døren mellom rommene ble malt med Jotun LADY Supreme Finish i farge LADY 9938 Dempet Sort. Øvrige vegger i kontorlokalet ble holdt i LADY 9918 Klassisk Hvit. Glassfeltet mellom møterommet og kontorlokalet ble foliert med Plan As logo i en syrlig gulfarge som popper litt frem i interiøret. Gult og blått er plassert på motsatt side av fargesirkelen, noe som gjør at de fremhever hverandre når de blir satt sammen. Den gule A-en popper derfor frem, mens blåtonene i rommet blir tydeligere. Helhetsinntrykket er likevel dempet og rolig, men med litt snert – akkurat slik vi ønsket.

Kontorlokalet:
Interiørarkitektens nye kontor
LADY 6315 Jade danner en vakker bakgrunn mot trehvitt og andre farger.

Interiørarkitektens nye kontor
Inspirasjons- og skisseområde:
Interiørarkitektens nye kontor

LADY 5030 St. Paul´s Blue gir en rolig stemning i møterommet:

Interiørarkitektens nye kontor

Denne fargen er utviklet i samarbeid med Frama designerne. Se hvordan den ble til her.

Arbeidsområdet med LADY 6315 Jade i bakgrunnen:

Interiørarkitektens nye kontor

 

Interiørarkitektens nye kontor

Avatar
Avatar

Adele – Interiørarkitekt - MNIL

Adele Kløve er interiørarkitekt MNIL, driver Plan A og jobber med arkitektur- og interiørprosjektering for næringsliv og bolig. Hun har lang fartstid fra arkitektbransjen og deler sine beste tips med deg. Adele er glødende engasjert i sitt fag, full av gode idéer til alt fra fargevalg til praktiske og kreative løsninger i hjemmet.

Kunstsilo malt med Jotuns vakre malinger

Kunstsilo, Sørlandets nye kunstmuseeum med unike samlinger innen modernismen, presenterer stadig nye utstillinger. Og med nye utstillinger males salene for…

Vakkert hjem i japandi-stil malt med kalkmaling

I det nybygde huset utenfor Gävle bor Ida Mårtensson med familie. Her finner vi vegger malt med kalkmaling, varme farger…

Drømmebolig i beige nyanser

Bli med inn i dette drømmehuset, hvor lekre interiørvalg bestående av mye eik og flotte detaljer, sammen med slette malte…

Fargerikt på landstedet til Petra Tungården

En fargerik familie på et fargerikt landsted. Slik vil Petra Tungården beskrive livet på gården deres i Norrtälje i Sverige….

Eventyrlig camping er i gang

6 kjendiser pusser opp 6 slitne campinghytter på 6 dager. Hva kan gå galt? Her blir det mye prøving, mye…

Fantastisk hytteprosjekt på Høgevarde

Ved foten av fjellet Høgevarde ligger en hytte dekt i snø. Gutta har et mål om å lage en hytte…